tisdag 4 september 2007

Mörka kvällar

Det var rätt soligt och fint idag men det känns att det är kyligare i luften nu. Och kvällarna börjar bli mörkare. Får ställa om timern till lampan i köksfönstret var och varannan kväll.

Jag måste erkänna att jag är ingen stor entusiast av hösten- jag gillar den faktiskt inte särskilt mycket alls. Man blir trött, det är så kallt och framförallt mörkt. Nej, våren och framförallt sommaren är mina bästa tider på året. Varmt och ljust, inga tjocka jackor och klumpiga skor eller mössor och vantar som bara försvinner. Allt blir så mycket lättare på sommaren.

Får börja samla på mig värmeljus och andra ljus som jag kan tända i höst och vinter. Brukar gå åt en hel del av den varan de årstiderna.

Förr i tiden levde människor mer med ljuset och mörkret på ett annat sätt än vi gör idag. Innan elektricitetens dagar. Då steg de upp när solen gick upp och lade sig när solen gick ner.

Idag kan vi bara tända en lampa så blir det "dag" mitt i natten och tv och radio har program dygnet runt om man så vill. Inte undra på att folk är trötta.

Undrar om de människor som levde före elektricitetens intåg mådde bättre? Om de hade lika mycket problem med sömnen som vi i det moderna samhället har? Om de led av årstidsrelaterade depressioner i lika stor utsträckning som människor gör idag? Jag tror faktiskt inte det. Jag tror att de följde sin biologiska klocka mer och på så sätt mådde bättre, även om de givetvis hade sin tids problem och bekymmer att brottas med.

Längtar till våren igen. Till ljuset. Tänder ljus inne så länge och kurar ihop i min filt med en kopp te och tänker tillbaka på varma soliga dagar.

Inga kommentarer: