onsdag 19 september 2007

Abort...

Såg häromkvällen ett program på tv som handlade om aborter.

Vad jag reagerade på var det svar de sk experterna som var med; barnmorskor, läkare, kuratorer mm gav på reporterns fråga om vad de svarade en kvinna som funderade på abort och undrade hur man mår efteråt.

"De flesta känner att de gjort ett rätt val och att de faktiskt mår ganska så bra. De kan gå och jobba dagen efter ingreppet och behöver inte vara sjukskrivna".

Och på frågan om de får komma på något återbesök efteråt så var svaret att det behövdes inte. "Varför ska de komma på ett återbesök eller uppföljning 3 månader efteråt? Då kan de ju få känslan av att de gjort fel"?

Att göra en abort är inte som att gå till tandläkaren och dra ut en ond tand. Det som man tar bort är någonting som om det hade fått fortsätta att växa i kvinnans mage skulle blivit ett litet barn, en människa. Jag tror inte att så många kvinnor går igenom en abort helt opåverkade. Jag tror att det är något som följer en genom livet och som man förr eller senare funderar över.

Det talas mycket i dessa sammanhang om kvinnans rätt till sin kropp, att det inte passar in i ens liv just nu, att man är i ett dåligt förhållande, att man är för ung osv. Men om man kan ha ett sexuellt samliv så måste man också kunna ta konsekvenserna av det och en av dess konsekvenser är att man kan bli gravid- trots att man skyddar sig. Är man tex för ung för att skaffa barn- ja, då är man väl också för ung för att ha sex- eller hur?

Kvinnan (och mannen) gör sina röster hörda men vem för de ofödda barnens talan? Vem har rätt att bestämma vem som ska leva och vem som ska dö? Om man hade kunnat fråga alla de cirka 30.000 som aborteras i Sverige varje år eller de cirka 50 miljoner som aborteras i världen varje år- om de velat leva så tror jag att de flesta svarat ja.

Jag anser att livet är något heligt och är emot aborter men jag respekterar andras åsikter även om jag inte alls håller med om dem. Det gör jag därför att jag vill bli respekterad för mina åsikter.

Och jag hoppas att de kvinnor som mår dåligt efter en abort får den hjälp de så väl behöver för att kunna gå vidare med sitt liv. Det var i alla fall en förnuftig kvinna med i tv-programmet som insåg att man kan må dåligt efter en abort och att man då behöver hjälp, får hoppas de kvinnor som behöver hjälp stöter på just henne.






Inga kommentarer: