tisdag 11 september 2007

New York.....

Idag för 6 år sedan hände något som hela världen talade om och nog aldrig glömmer. Två flygplan flög in i tvillingtornen -World Trade Center i New York, USA.

Jag måste medge att jag inte hade hört talas om dessa torn mer än att jag visste att min pappa och bror hade varit uppe i ett av dessa vid en resa dit bara ett par år tidigare.

Jag slog på tv:n och råkade komma rakt in i nyheterna. Ett flygplan mitt inne i New York? Som flygit in i ett av tornen? Min första tanke var att det måste ha kommit totalt ur kurs eller att piloten måste blivit sjuk på något sätt och tappat kontrollen över planet.

Faktiskt tänkte jag fortfarande så när även det andra planet flög in i det andra tornet. Det slog mig inte ens att det kunde vara eller var ett terrordåd. Naivt? Ja, men jag kunde inte riktigt greppa att människor kan vara så medvetet
onda att de vill andra människor så illa. Inte en olycka eller den "mänskliga faktorn" utan planlagt in i minsta detalj för att kunna döda så många som möjligt. Där avsikten var att döda och sätta skräck i människor.

Jag vill gärna tro människor om det bästa och försöker nog göra det men tyvärr blir det så att man är lite misstänksam mot andra innan man lär känna dem or
dentligt ibland.

Nu är ju jag inte alls berörd på samma sätt av detta som de som var där, jag har inte förlorat familj, vänner, arbetskamrater osv- men ändå... Jag är ändå en medmänniska som känner för andra människor och tycker att det var en hemsk händelse.


Visst har det funnits andra händelser och katastrofer som är minst lika hemska. Förföljelserna av judar och andra under 2:a världskriget, kriget i forna Jugoslavien, Flodvågskatastrofen i Thailand osv.

Naturkatastrofer är fruktansvärda, men där är inte människors ondska inblandad, men krig, terrorattacker osv.....

Det är i mycket en ond värld som vi lever i. Men tack och lov finns det också så många fina människor som bara vill leva sitt eget liv i frid med sig själva och andra. Man får ta vara på det och sin familj och vänner och vara tacksam för varje dag som man får vara tillsammans.

Var rädda om er där ute.....

Inga kommentarer: