onsdag 16 april 2008

Min tisdag...


Var på utvecklingssamtal idag med yngsta sonen, gick jättebra. Duggregnade idag, inte mysigt att vara ute och cykla då precis som jag var. Men skönt att komma hem och in till värmen igen.


Var lite ful idag, var inne på biblioteket och frågade efter en bok, "Skendöd" av Tess Gerritsen, det är en rätt nyutkommen bok. De hade inte den inne men de skulle köpa in den, så ringer de när den kommit in. Såg den i en bokklubb som jag är med i och ville gärna läsa den, men jag skickade tillbaka den igen, tycker att 200-300 kronor är mycket pengar att betala för en bok som man kanske läser bara en gång. Men var ju jättebra att de på bibban ville köpa in den, så får jag läsa den och förhoppningsvis någon annan med.



Tycker att det är skillnad när det gäller faktaböcker som jag har en del av, böcker som tex handlar om att måla på korgar/trä, blomböcker, atlas, läkarbok, fågelbok, djurböcker, uppslagsbok mm. Det är böcker som man kan gå tillbaka till flera gånger och som man tar fram om och om igen, och som på så sätt inte känns som "onödiga" pengar. Fast ärligt talat så har jag köpt de flesta av mina böcker på bokreor skapligt billigt, jag betalar nästan aldrig fullt pris för en bok när man kan fynda ordentligt på reorna. Eller låna på bibban.



Gjorde ett experiment till middag, köpte en "gammal" kalkon igår på Konsum, det var halva priset eftersom bäst-före-datum var den 15/4. Det var en kalkonbröstfilé. Har inte köpt det innan men det blev inte alls dumt om jag får säga det själv. Jag delade köttet i små medaljonger, sen brynte jag köttet på svag värme, kryddade med salt, peppar och fem peppar (Santa Maria har en krydda som heter så), stekte det på svag värme en liten stund och gjorde sås på skyn. Hönsbuljong, lite soja, dragon och lite vitlök i. Till det hade jag ris och majs- var gott. Kalkon (hel) tar ju annars så lång tid att laga, men det här var ett bra alternativ, speciellt som det var halva priset.



Jag är inte rädd för att köpa varor när det är halva priset för att bäst-före-datum kanske är samma dag eller dagen efter som man köper det. Ofta äter man ju upp det samma dag eller lägger det i frysen och tar upp det någon annan dag. Vissa saker kanske man är lite mer försiktig med, som kokt skinka, fisk och så men inte annars. Man kan tjäna många sköna slantar på det. Ungarna säger ibland till mig att, "mamma, mjölken har ju gått ut" om datumet har passerat med en eller två dagar över bäst-före-datumet. men då säger jag till dem att, "den har inte gått någonstans, den är ju kvar här". Jag har en pappa som har arbetat på Hälsovårdsnämnden i en herrans massa år, och han har sett en hel del ute i affärerna och vet hur saker och ting går till väga, så därför har jag lärt mig av honom att inte vara så rädd för bäst-före-datumet.



Och man får ju använda sitt eget sunda förnuft också. Plus att affärerna vill ju inte sälja varor som är dåliga, det förlorar de ju bara på. Nej, jag fortsätter att "fynda" i korgen med nedsatta varor och sparar lite mer pengar jag. Nu ska jag ha lite varm obo'y så jag somnar gott sen- gonatt på er...







Inga kommentarer: