onsdag 9 april 2008

Det bara snurrar i mitt huvud...


Igår var det soligt men kallt. Var på min andra teorilektion igår, fyra ungdomar och så jag, en gammal "kärring" på 39 år. I vissa sammanhang känner man sig ung men definitivt inte där. Läraren pratade om vägmärken, högerregeln och väjningsplikt bla. Om olika situationer, tex där en cyklist är inblandad och vem som har företräde i dessa situationer, cyklisten eller bilisten osv.




Och efter lektionen med all information och alla regler snurrande i huvudet, så funderade jag på när jag cyklade hem om jag kan cykla "riktigt" i trafiken. Visste du tex om att det vid övergångställen ibland tex finns särskilda markeringar som visar där man ska cykla över? Det visste inte jag. Jag har cyklat i 39 år (nåja, inte riktigt så länge kanske) och trodde faktiskt att jag kunde cykla, men nu visar det sig att jag missat en hel del. Kände mig osäker när jag cyklade hem. Cyklar jag på "rätt" sätt nu i trafiken? Och hur är det med gåendet? Kan jag "gå" på rätt sätt ute? Kanske behöver lektioner i det med? Annars får man väl dra täcket över huvudet och gömma sig eller kanske ta en kurs i det med.





Nä, inte så allvarligt menat men nog är teorin krånglig, jag tänker att detta klarar jag aldrig. Sitter man och tänker på allt detta när man kör tro? "Vem ska köra först här", "vad olika skyltar betyder" eller "om man får parkera på en viss plats" eller kommer det liksom naturligt när man väl börjar köra? Sitter det i ryggmärgen så att säga till slut? Får verkligen hoppas det, fast just nu snurrar det bara i huvudet av all information och alla fakta. En Alvedon nån, snälla...




Inga kommentarer: