fredag 19 oktober 2007

Life is hard sometimes.....


Idag är en sån där dag då jag helst skulle vilja gå och lägga mig och dra täcket över huvudet. Är så trött, har ont i huvudet, mår illa, har fått tillbaka mina besvär + en massa tjafs med stora killen som gör en alldeles lipfärdig. Han vill ha en ny mobil men jag anser mig inte ha råd med det just nu. Jag säger "nej, ska tänka på det, osv"- men han tjatar ändå. Inte undra på att man har ont i huvudet. Han fick en ny, fin och dyr mobil för ett och ett halvt år sedan. Om det är fel på den kan jag förstå att han vill ha en ny, men att bara vilja ha? Jag vill också ha saker.


Och varför får man som förälder så dåligt samvete om/när man säger nej?? Varför känns det som om man sviker barnen, som om man är den jätte-elaka mamman som bara tänker på sig själv, fast det egentligen är tvärtom?? Tänk om bara barnen kunde fatta att man inte säger nej för att vara elak?? Ibland känns det som om de tror det. Att man gör allt för att vara så elak som möjligt.


Varför kan de inte förstå att man inte gör saker för att vara elak, men att man som förälder har ett ansvar över bla ekonomin i familjen? Att man tex som mamma vet att pengarna ska räcka så och så långt och gör de inte det, ja, då blir det matpengarna som det får dras in på? Att man bara vill dem väl och att jag skulle köpa hela världen till dem om jag hade råd? Men nu har jag inte det.


Det är inte roligt att få höra att "du litar ju inte på mig, jag får ju aldrig något, vi har en kass TV och en kass data osv", ja, allt är egentligen "kasst". Och jag som tycker att vi är så "rika", vi har tak över huvudet, kan äta oss mätta varje dag, kan köpa nya kläder då och då, vi har både TV och dator (om än inte de senaste modellerna) och vi är friska. Plus att barnen kan få något de önskat sig då och då. De har både x-box, psp, game-cub mm.


Nä, blir bara lessen och trött av att fundera mer.

Det är inte lätt alltid att vara en trött och ensam liten mamma mot en envis tonåring.....


1 kommentar:

Anonym sa...

SAMVETE - det är i alla fall INTE DU SOM MAMMA som skall ha dåligt samvete! Din tonåring med dessa krav är närmast oförskämd och det är ju denne som skall ha dåligt samvete! FY! Får han 'göra rätt för sig' hemma och gör han det? Är det inte dags för en tonåring att betjäna sin mamma istället för att bara kräva - så var det då jag själv var i den åldern! En Mamma är värd all den uppmuntran hon kan få - en liten ICA-blomma då och då ---!