söndag 7 oktober 2007

Skogens konung.....


Nu är det åter dags för årets stora begivenhet för många glada "gubbar" (och gummor)- nämligen älgjakten. Vill man inte riskera att bli misstagen för en älg och riskera att bli skjuten så kanske det är bäst att man inte går ut i skogen just nu. Har ju läst om folk som sett fel och skjutit en människa istället (även om det inte är så vanligt som tur är), hur man nu kan ta fel på en människa och en älg?? Inte såå lika liksom...eller??


hmm ?????




Men jag med min vanliga (o)tur skulle nog blivit tagen för en älg så jag tror skogen får vänta tills de lugnat ner sig, (jägarna - inte älgarna).


Kommer ihåg från det jag var liten att älgjakten var något "stort", åtminstone för dem som jagar. Men då var det uppe i Värmland där min mamma kom ifrån och dit vi alltid åkte på höstkanten för att plocka lingon. Där och då var det vanligare att man såg älg nära inpå en, att de kom nära huset var inte så jätteovanligt.


Mäktiga är dom och kallas väl inte "skogens konung" för inte. Gott smakar dom med- tänk en god älggryta med potatis och en god sås eller en god älgstek med potatis, sås och vinbärsgéle och till det ett glas med ett gott rött vin?? Mums... Hoppas inte älgarna hör mig, då kanske dom skjuter mig istället.

Nä, bäst att hålla sig på avstånd och låta jägarna jaga klart, sen får vi andra ge oss ut och njuta av skogens tysssstnad....


Inga kommentarer: