lördag 13 oktober 2007

Feeling blue.....

Känner mig lite "låg" idag.Säger åt barnen att städa på sina rum, killarna som delar rum skyller på varandra och äldsta killen säger bara "senare". Hjälper inte ens att mamma hotar med att det inte blir något gott ikväll annars. Tycker ju att de när de är 15, 14 (snart) och 10 år att de ska kunna städa sina rum själva till stor del. Även om, eller kanske i synnerhet därför att de är killar. Vill ju att de ska kunna klara sig själva när de blir vuxna och hemska tanke- att inte eventuella blivande fruar ska få göra allt eller det mesta hemma.

Får väl till viss del skylla mig själv då jag inte alltid orkat vara konsekvent- men idag har jag bestämt mig. Nu måste de skärpa sig. Gör dem ju bara en björntjänst om de inte får lära sig ta ansvar- även i en sådan liten struntsak kanske som städning.

Ibland tror jag att de tror att mamma tycker att det är så kul att städa- en hemlighet- det gör jag inte. Städar inte alls lika mycket som förr, då var jag en riktig pedant, men ibland när man inte kan plöja sig igenom dammtussarna längre (ironi alltså) måste ju dammsugaren fram. Nä, är väl inte illa men kontentan av det hela är att; städar det gör jag inte för att det är så kul, utan för att det behövs.

Nu hör jag att killarna börjat städa. TACK. Sen ska jag och lilltjejen, när hon kommit hem från kalaset hon är på idag, städa tillsammans lite på vårt rum (vi delar rum, hon och jag). Kanske, kanske blir det något gott ikväll i alla fall- men det återstår att se- än är de inte klara på ett tag. Håller mig i bakgrunden så länge så får de hålla på, själv ska jag under tiden fixa lite mat- skinksnitchzel och hasselbackspotatis med sås och lite grönsaker ska det bli. En trevlig lördag önskar jag er..... Tror ni det blir något godis ikväll förresten?.....


Inga kommentarer: