onsdag 26 december 2007

Är du fattig eller rik?



Hörde på radio häromdagen om en äldre kvinna i Lettland eller Litauen, (kommer inte ihåg vilket) och den svåra ekonomiska situationen de har där. Hon hade en pension på 800 kronor i månaden, det räckte inte ens till hyran som var på 1400 kronor per månad. Hon hade inte råd att bo kvar och blev hemlös och hon kände en sådan förtvivlan över sin situation och grät och sa att hon kunde lika gärna gå och hänga sig.



Man får sig verkligen en tankeställare när man hör sådant. Vi har det verkligen bra i Sverige, kanske alldeles för bra ibland. Visst finns det hemlösa även här och människor som har det svårt ekonomiskt och som kanske anses som "fattiga", men inte i samma omfattning. Att vara "fattig" i Sverige betyder kanske att man inte har råd att åka på semester, inte har råd att köpa alla de senaste prylarna, köpa begagnad bil istället för ny, inte ha vilka valmöjligheter som helst när det gäller boende osv. Att vara "fattig" i verklig mening innebär att man inte har råd att betala en bostad eller att köpa mat för att mätta sin familj osv osv.




Frågar du sen en sk fattig person om de själva anser sig vara fattiga kanske du inte får det svar du förväntar dig. Samma sak med en sk rik person. En fattig kan mycket väl anse sig vara "rik" och en rik anse sig vara "fattig". Det beror helt och hållet på vad man själv anser vara fattigdom/rikedom samt vad man värdesätter i livet. För mig är rikedom lika med - mina barn, familj, vänner, hälsa, att ha ett eget hem, mat för dagen, kläder på kroppen och att ha saker att göra som man trivs med. I en dels ögon kanske jag anses vara "fattig", men i mina egna anser jag mig vara rik. Jag är tacksam för allt jag ändå har och är glad för varje dag jag får vakna upp och ha all min rikedom kvar.....



1 kommentar:

Anonym sa...

Hej

Jag heter Johannes och jag skriver just nu en C-uppsats om bloggar på Uppsala universitet. Jag har två korta frågor som jag skulle vilja ställa till dig, så om du har möjlighet att svara så maila mig på nedanstående adress så skickar jag frågorna till dig:

osterstrom.blogguppsats@gmail.com

Ett svar skulle hjälpa mig mycket och göra mig väldigt tacksam!

Ps. För att jag skall veta vilken blogg som är din så måste du lägga med en länk till denna i ditt mail. Ds.