söndag 16 december 2007

Mina tankar idag.....



I torsdags dog den 40-årige lärare i Örebro som tidigare i veckan blev attackerad på sin arbetsplats av en galning. Vad händer i vårt samhälle undrar jag? För inte länge sen var det en elev i Finland som löpte amok på sin skola. Tidigare har detta varit företeelser som man mest förknippat med USA men nu kommer det närmare och närmare ens egen lilla värld.



Ofta skylls det på föräldrarna när något går snett för ett barn eller som i dessa fall där barn- och tonåringar löper amok på sina skolor. Och visst- föräldrarna har det största ansvaret för sina barn, det är inte skolornas eller samhällets barn. MEN jag tror man gör det för lätt för sig när man skyller allt på föräldrarna. Skolan har också ett visst ansvar och samhället ännu mer.



Förr hade inte barn- och ungdomar lika mycket som påverkade dem i deras tänkesätt, idag finns en mängd influenser som påverkar och avgör vissa val. Ta tex musik, TV, radio, tidningar, Internet, idoler- mm mm. Det finns en strid ström av information och inspiration att ösa ur, mycket är bra- men mycket är också dåligt och direkt skadligt.



Visst är det vi föräldrar som har ett stort ansvar att se till vad våra barn gör och sysslar med på sin fritid. Att vara intresserade av vad de gör och vara tillgängliga när de behöver oss (för det gör de). Men samhället måste också ta sitt ansvar och erkänna att det också har en del i hur barnen formas. Även skolan. Barnen tillbringar ju en stor del av sin vardag i skolan, på dagis och fritids. Visst påverkas de av sin vardag där.



Ibland undrar jag vad det är för värld man satt sina barn till? Jag kan inte undgå att bli lite rädd när jag tänker på allt hemskt som händer i världen och nu närmare och närmare ens egen lilla sfär. Men samtidigt så hyser jag en stor förhoppning om en bättre värld för mina barn. Det måste man göra för att kunna se framåt. Jag tror ändå mitt i allt elände runt omkring oss att det finns en ljus och lycklig framtid för mina barn.



Idag tänker jag på läraren som så tragiskt miste sitt liv,
men framförallt på hans anhöriga som drabbats av plötslig sorg.




2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan
Kikar in för att önska dej detsamma...
God Jul & Gott Nytt År 2008

Ha nu en bra å fin julvecka !


Kram
Ann

Anonym sa...

ps: glömde ju ...
Ämnet du tar upp berör mej väldigt ,,mycket av det du skriver om kan vi vuxna och föräldra dämpa genom att engagera oss i våra ungdomar genom att visa oss ute på kvällar och helger,,,de flesta ungdomar vill att vi vuxna skall finnas ute i deras miljöer...

tack för att du tar upp ämnet !

Kram
ann