onsdag 26 december 2007

Att städa eller inte städa.....


Städning är väl inte det som hör till mina favoritsysselsättningar precis. Visst tycker jag om när det väl är städat och trivs bättre när det inte är för stökigt omkring mig. Blir det för rörigt omkring mig blir jag stressad och drabbas av plötslig handlingsförlamning och vet inte var jag väl ska börja för att få iordning igen. Det uppstår liksom ett slags kaos i hjärnan och istället för att ta tag i det hela så blir det liggande tills jag nån gång väl får tummen ur och lyckas reda ut det hela. (Kan ta lite tid ibland). Mer än en gång har jag blivit glatt överaskad när jag hittat något jag glömt att jag hade.



Nu låter det som värsta lagret här hemma, så är det inte. Men jag har en tendens att då och då få ett ryck och sortera och rensa ut kläder, slänga papper, tidningar mm men ofta kommer inte kassarna med de utrensade och ratade sakerna längre än till hallen eller möjligtvis garaget där de står ända tills någon vänlig själ (oftast min pappa) förbarmar sig över de stackars kassarna och kör iväg dem till tex Erikshjälpen, återvinningscentralen osv.



Åter till städningen så finns det ju roligare saker man kan göra men nån gång då och då måste man ju ta fram dammsugaren och köra några varv med den och även lufta dammtrasan då och då. Och faktiskt är det ju så att håller man iordning och städar regelbundet så blir det både lättare, smidigare och framförallt så går det snabbare. Sen att det känns otacksamt att städa ibland därför att det snart måste göras om igen, ja, det är en annan sak.





Läste på text-tv igår några tips för att hålla inbrottstjuvar borta innan man åker iväg på semester. Några av tipsen var tex att man skulle ha disk framme på diskbänken, be grannen ta in ens post, ha timer på lampor och radio samt inte städa innan man åker iväg. Det sista tog jag fasta på, det är väl en utmärkt "ursäkt" att komma med om/när man inte hunnit städa?? "Jag förebygger inbrott, därför har jag inte städat så noga för om det är lite rörigt och lite "lagom" städat då tror tjuvarna att någon är hemma, det har jag läst på TV så dé så".



Egentligen vill jag väl ha det välstädat, iordning och snyggt och fint jämt, men med fyra barn, två katter, minskad energi och ensamstående så är det för mig en ekvation som inte går ihop. Så istället satsar jag på "lagom" städat och sätter mig hellre ner och spelar ett spel med barnen eller gör något annat med dem. Tiden går så fort, städa har jag all tid i världen att göra sen när de är vuxna och flyttat hemifrån. Jag vill att barnen ska minnas en mamma som gjorde saker med dem hellre än en mamma som jämt städade och alltid sa "senare vännen, mamma har inte tid nu".



Inga kommentarer: