torsdag 14 februari 2008

Sportlov...


Denna veckan har mina barn sportlov. Varför heter det sportlov egentligen?? Den "sport" mina barn ägnar sig åt denna veckan och den "motion" de får är typ att på morgonen gå från sängen till köket- äta frukost, gå till vardagsrummet och kolla på teve eller spela x-box eller möjligtvis ta "långrundan" till mitt rum där datorn står och låna den lite.



Eller, kanske lite mer... Stora killen var i Stockholm helgen som var och de andra två killarna ska till sin morfar i helgen och lillsyrran har varit på fritids hela veckan eftersom hon är hos sin pappa hela denna veckan så lite mer har/ska de i ärlighetens namn gjort/göra.



Nå, varför heter det sportlov nu igen och var kommer det ifrån? Kollade på Wikipedia där stod det såhär om sportlov:



"Sportlovet har sitt ursprung i de så kallade kokslov som infördes 1940, då det rådde ransonering i Sverige, för att spara på eldningen av klassrummen. Ändamålet med sportlovet utvecklades snabbt till att främja utövandet av vintersporter, endera genom sportutövande på hemorten eller genom resor till fjällen. Numera erbjuder många kommuner sportlovsaktiviteter för skolungdomen, men dessa har långt ifrån alla med vintersport att göra, däremot är olika former av sport vanligt förekommande på sportlovsprogrammen, till exempel innebandy".


1940, så långt tillbaks har alltså sportlovet sitt ursprung ifrån. Har inte frågat min pappa om han hade sportlov när han gick i småskolan men det måste jag göra. Och undrar om det i så fall var mer snö då? Inte några vintersporter att ägna sig åt nuförtiden när det mest är slask och blött hela tiden.



På fredag har jag planerat att åka till stan (om inte mitt halsonda sätter käppar i hjulet för det) med äldste sonen och dottern och ägna mig lite åt min "favoritsport" = shopping.....







Inga kommentarer: