onsdag 30 januari 2008

En lika aktuell 50- åring...


Ja, det är legoklossen som fyller 50 år. Varje tid har sin leksak, en del försvinner snabbt, andra- likt legoklossen håller än.




Fast egentligen är legoklossen äldre än 50 år. 50- års jubileumet gäller patentet för dagens konstruktion, att ovansidans tappar kombinerades med plaströr på insidan som fick klossarna att fastna i varandra och möjliggjorde förskjutna konstruktioner.




1932 började fabrikören Ole Kirk Kristiansen sin träkloss tillverkning. Namnet för klossen var sammansatt av de danska orden för leka och väl, leg godt. Dessutom betyder namnet på latin både bygga/sätta samman och läsa/lära sig. Passande, eller hur?



1947 hade Ole Kirk Kristiansen kommit fram till att plast var ett bättre material för klossarna. Efter 1958 blev den lilla leksaksfabriken en världskoncern.




Det tillverkas 19 miljarder legobitar om året. Det betyder att i genomsnitt äger varje människa i världen 64 legobitar var. Imponerande med tanke på att en majoritet av världens barn säkert aldrig sett en legobit, än mindre hållit i en.




Legokoncernen är fortfarande världens femte största leksakstillverkare. Inte illa av ett litet land som Danmark.


Jag byggde med lego när jag var liten och mina barn har gjort och gör fortfarande. Lego är ju ganska så dyrt att köpa men i gengäld så håller det ju länge. Det går inte sönder i första taget och man kan göra en massa olika roliga saker av alla delar. Finns oändliga kombinationer och det är väl egentligen bara fantasin som sätter gränser för vad man kan göra med sitt lego. Mina föräldrar köpte lego till mig, jag köper lego till mina barn och mina barn kommer säkert att köpa lego till sina barn också...







Inga kommentarer: