onsdag 16 januari 2008

4 starköl.....


Läser i dagens tidning, Smålandstidningen, om ett mål i Eksjö tingsrätt.


Två killar på 17 och 18 år stod åtalade för att ha stulit 4 starköl från en "A-lagare", något de nekade till då de sa att de inte ens hade varit på stället där "brottet" påstås ha ägt rum den aktuella tidpunkten.


Killarna dömdes till 50 timmars ungdomstjänst vardera.




Min fd man åtalades och dömdes till 100 timmars samhällstjänst efter att ha misshandlat vår ena son. Rättens ledamöter då menade bla att man har "rätt" att tukta barnet till en del.




Nu undrar jag - är två starköl värda mer än ett barns liv och hälsa?? Missförstå mig inte, jag tycker inte alls det är rätt att stjäla - inte från någon - men att lägga ner tid, kraft och pengar på ett ändå så "simpelt" brott som stöld av 4 starköl, ett "brott" som skulle kunna lösts på ett enkelt sätt, när det finns mycket värre brott som inte kan klaras upp pga dåliga resurser, ja - då blir i alla fall jag förvånad och arg.....inte minst för min sons skull.....





Inga kommentarer: