fredag 24 augusti 2007

Öland

Var för ett par veckor sedan på Öland med mina två tonåringar och min pappa i ett par dar. Har inte vad jag vet varit på Öland förut, jag var i så fall så liten så jag inte kommer ihåg det.

Det var jättehärligt, bra väder och vi såg och upplevde mycket.
Åkte över hela Öland, från söder till norr (och lite till nästan).
Körde vilse en kväll när vi åkte från Byrums raukar och skulle hem till logiet i Sandbergen, men det är ju en del av charmen.
Och vi träffade dessutom ett par trevliga ölänningar som vi inte skulle träffat annars som visade oss rätt, så hem kom vi till slut, trötta men glada.

Upplevde allt från Ottenby med Långe Jan, Kungsstenarna, Eketorp, Alvaret, Mörbylånga, Karlevistenen, Gråborg i söder till Solliden, Borgholms slott, Ismanstorp, Sandviks kvarn, Neptuni åkrar, Byrums raukar, Trollskogen och Långe Erik i norr. Plus en hel del andra gravsättningar och runstenar som jag inte kommer ihåg namnet på.

Vilken fantastisk natur på denna ö i vårt avlånga land. Från Alvaret med sin karga natur med öppet landskap så långt ögat ser till trollskogen uppe i norr med sin fantastiska skog som är sådär lite lagom mystisk och spännande.

Är också väldigt fascinerad av alla fornborgar och fornlämningar som finns i en mångfald på Öland och som vi såg några av. Eketorp var spännande att se med ett rekonstruerat och uppbygggt samhälle från länge sedan. Gråborg var vackert och Ismanstorp var otroligt.
Skulle kunna gå omkring där länge och fundera på och fantisera om hur de människor som levde och verkade där för länge sedan hade det. Vad levde dom för liv, vad drömde dom om och hur såg det ut där då? Borgholms slott var också väldigt intressant att se. Tänk bara att bygga dessa stora slott förr i tiden, hur bar de sig åt?
Har tagit många kort som ska bli kul att se på i vinter och tänka tillbaka på ett par trevliga dagar i somras. Och Öland vill jag definitivt åka tillbaka till fler gånger.



Inga kommentarer: